Deň povedomia o audio description

Na našich stránkach sa s pojmami ako audio popis či skryté titulky môžete stretnúť v každom článku. Ako sú ale s týmito termínmi oboznámení ľudia po celom svete?

V rámci nášho firemného kolektívu zdieľame presvedčenie, že audio popis a skryté titulky by mali byť základnými sprievodnými javmi pre všetky vizuálne, respektíve vizuálno-akustcké diela, aby ani ľudia so zrakovým či sluchovým obmedzením neboli ukrátení o možnosť vzdelávať sa, sledovať svetové dianie, či šľachtiť svoju dušu a myseľ prostredníctvom umenia.
Komunity divákov s takýmito obmedzeniami, či kolektívy tvorcov AD a titulkov však oproti bežnej populácii tvoria iba kvapku v mori a ich pôsobenie má tým pádom menšiu silu. Priekopníci audio description preto prišli s nápadom zaniesť do svetových kalendárov 16. apríl ako Deň povedomia o audio popise (AD Awareness Day). Žiadny sviatok ale nemá zmysel, pokiaľ o ňom nikto nevie, a práve preto vznikla i výzva, ktorá pomôže tento špeciálny deň dostať medzi čo najširšie publikum. Takto vznikol hashtag #TADAChallenge (The Audio Description Awarness Day Challenge) a s ním spojená virálna výzva, aby každý z ľudí, ktorí vedia o existencii audio description prizvali ďalšieho človeka, ktorý sa pozrie na video s AD a o túto skúsenosť sa spoločne podelili s internetom prostredníctvom spomínaného hashtagu.

Pri listovaní príspevkami združenými pod hashtagom #TADAChallenge tak môžeme vidieť rozrastajúcu sa komunitu ľudí, pre ktorých je jasná potrebnosť a dôležitosť AD i titulkov a ktorí môžu byť ďalšími hlasmi v presadzovaní dostupnosti týchto javov. Prečítajte si aj vy (preklik TU), aké sú zážitky ľudí, ktorí sa po prvýkrát stretli s audio popisom, alebo sa tiež zapojte do výzvy, aby sa Deň Povedomia o Audio Popise do ďalšieho roka dotkol čo najväčšieho počtu párov očí a uší.


Image by Maquettepro via Shutterstockjpg
Obrázok od Maquette.pro prostredníctvom Shutterstock
Popis obrázku: trojrozmerné zlaté logo AD s tromi uzatvorenými znakmi zátvorky, vystupujúce z ružového pozadia